Obesitat: qui és culpable de què?

Dia: per determinar

Horaris: 10-14h (4h)

Lloc: Edifici CEK (Centre Esther Koplowitz) Fundació Hospital Clínic per a la Recerca Biomèdica. Rosselló, 149-153 -  08036 Barcelona

Coordina: Hospital Clínic

Responsable: Dr. Josep Vidal, cap del Servei de Dietètica i Endocrinologia de l’Institut Clínic de Malalties Digestives i Metabòliques (ICMDiM)

L’obesitat és una malaltia molt freqüent: un excés de greix corporal que és perjudicial per a la salut, resultat d’un desequilibri en els mecanismes que controlen molt finament el pes corporal. Sovint és vista com a una malaltia poc important tot i que està en la base de moltes de les malalties més freqüents en la nostra societat.

Introducció

• Què és l'obesitat
  • Tipus d'obesitat. Hi ha diverses maneres de classificar l’obesitat: pel seu grau, per la forma com es distribueix el greix corporal, o per la causa de l’obesitat.  Cada classificació introdueix matisos a allò que és comú a totes elles, l’excés de greix.
  • Diagnòstics. Mesurar el greix és difícil, de manera que la manera més pràctica de diagnostica l’obesitat és a partir del pes i la talla d’una persona.  Si és superior a 30 kg/m2direm que la persona és obesa
  • Tractaments. Sempre canvis en l’estil de vida i, en funció del grau d’obesitat, fàrmacs o cirurgia.
  • Prevenció. Els determinants de l’obesitat són múltiples. És possible que la única mesura possible per a la seva prevenció sigui una societat més saludable.
  • Nutrició i importància en prevenció i tractament de la malaltia. La nutrició ho és tot en el tractament de l’obesitat. Bàsica per mirar de prevenir-la. Fonamental per tractar-la.  El tractament es basa en la restricció de calories bo i mantenint un equilibri nutricional. Les opcions per arribar a això son múltiples i passen sempre per trobar la complicitat del pacient per tal que segueixi el consell.
  1. Lliçó
  • Línia de recerca:
    • Quines són les preguntes fonamentals que hauríem de respondre per tal de prevenir i tractar l’obesitat.
    • Mostrarem algunes coses que sabem de com l’organisme controla la nostra gana.
    • Valorarem si la culpa és la de la persona obesa o de que hi ha alguna que no funciona prou bé.
    • Proposarem treballar en dues línies de recerca: a) entendre com des del cervell es regula no només la gana si no també el metabolisme b) entendre com la cirurgia pot ajudar a controlar el pes a llarg termini.
  • Objectius:
    1.  Com podem saber quant greix té el nostre cos?
    2.  Com podem saber quantes calories cremem?
    3.  Més enllà del nombre total de calories, hi ha aliments bons i dolents per al nostre metabolisme?
    4.  Perquè la cirurgia ens pot ser útil per tractar l’obesitat?
  • Interès
  • Prevenció
  • Tractament
  • Com evitar les complicacions pròpies de l’obesitat